Osteoporoza

Ko postajamo starejši, se naše kosti tanjšajo in postajajo šibke. Okostje postaja krhko in lahko se zgodi, da neprimerni gibi ali padci povzročijo zlom nekaterih kosti. Izguba kostne mase je neboleč proces, bolečine se pojavijo šele ob prvih zlomih. Če se tega zavedamo in pravočasno ukrepamo, lahko pojav osteoporoze preprečimo ali upočasnimo njen razvoj.

Proces izgubljanja kostne mase se pričenja okoli tridesetega leta in je tako počasen, da ga ne opazimo.

Pri ženskah obstaja večja možnost za razvoj osteoporoze kot pri moških. V klimakteriju in po menopavzi se pri ženski zmanjša količina estrogenov v telesu in ena od posledic tega naravnega procesa je tudi povečana izguba kostne mase. Ženska po 50 letu nenadoma odkrije, da ima osteoporozo, ko si zaradi manjšega padca ali neprimernega giba zlomi zapestje ali kolk. V starejših letih (po 60, 70 letu) nekatere ženske opazijo, da se je njihova višina zmanjšala ali da se jim krivi hrbtenica. To se dogaja, ker so kosti tako krhke, da prihaja do poškodbe vretenc že zaradi kašlja ali dvigovanja težjih bremen. Te poškodbe so lahko zelo boleče. Poškodba zapestja se večinoma pozdravi brez hujših posledic. Poškodbi hrbtenice ali kolka sta lahko bolj zapleteni in vodita do dolgotrajne imobilizacije in tak pacient postane odvisen od pomoči bližnjih sorodnikov ali drugih.

Po šestdesetem letu se poveča pojavnost osteoporoze pri obeh spolih. Nekatere življenjske navade, dednost, nekatere bolezni ali zdravila lahko vplivajo na razvoj osteoporoze.

Na naslednjih straneh lahko ugotovite, ali ste nagnjeni k večjemu tveganju za razvoj osteoporoze in kako lahko svoje življenjske navade spremenite, da zmanjšate tveganje.

Z vašim osebnim zdravnikom ali farmacevtom se lahko pogovorite o primernih načinih za ugotavljanje, preprečevanje in zdravljenje osteoporoze.

Kdo ima večje možnosti za razvoj osteoporoze ?

Ko se staramo postajajo naše kosti tanjše in krhke. Teoretično smo lahko vsi izpostavljeni večjemu tveganju za razvoj osteoporoze. Nekateri faktorji lahko ta proces pospešijo, zato je dobro, da jih spoznamo.

Menopavza

Osteoporoza se pojavlja pogosteje pri ženskah kot pri moških. Ker se pričakovana življenjska doba daljša, je tudi možnost za razvoj osteoporoze večja.

Približno polovico žensk po petdesetem letu bo imelo težave zaradi osteoporoze. Po menopavzi jajčniki prenehajo izločati ženski hormon estrogen. Estrogen je pomemben faktor za vzdrževanje zdravih kosti. Brez estrogena kost izgublja kalcij – enega najbolj pomembnih sestavin kosti. Če ste imeli zgodnjo menopavzo in izgubili menstruacijo pred 45 letom, bodo vaše kosti izgubile ugoden učinek estrogena veliko prej kot običajno in zato imate povečano tveganje za razvoj osteoporoze.

V vašem telesu se lahko zmanjša izločanje estrogena tudi zaradi drugih vzrokov. Če so vam odstranili jajčnike ali maternico, imate manj estrogena v telesu in zato večjo možnost za razvoj osteoporoze. Pri ženskah, ki so imele v rodni dobi obdobja s prekinitvami menstrualnega ciklusa, ki niso bila povezana z nosečnostjo, imajo zaradi motenega izločanja estrogena v tem času verjetno šibke kosti.
Če imate še redno menstruacijo, vaše telo izloča dovolj velike količine estrogena, da zaščiti vaše kosti pred izgubo kalcija.

Kajenje

Vsi vemo, da je pretirano kajenje škodljivo zdravju. Poleg znanih dejstev, da kajenje povečuje tveganje za nastanek rakastih obolenj in bolezni krvožilnega sistema, se pri strastnih kadilcih pojavijo težave zaradi osteoporoze že zelo zgodaj. Kajenje pospešuje izgubo kostne mase, zato je verjetnost, da boste imeli težave zaradi osteoporoze večja.

Alkohol

Ne pretiravajte z alkoholom! Kozarec dobrega vina ob glavnem obroku lahko koristi vašemu zdravju, vsak kozarec več vam lahko samo škodi in poleg ostalih težav lahko zniža količino kalcija v vašem telesu. Alkohol poškoduje celice, ki gradijo vaše kosti.

Prehrana

Smo to kar jemo!

Če ne poskrbimo za zadostno količino kalcija v prehrani, naše telo ne dobi dovolj gradbenih elementov zato, da ohrani primerno kostno maso in zdrave kosti. Vsak, ki ima motnje v prehrani ali ne uživa hrane bogate s kalcijem kot so to mlečni izdelki in sveža zelenjava, ima več možnosti za razvoj osteoporoze. V različnih življenjskih obdobjih potrebujemo različne količine kalcija. Povečane potrebe po kalciju imajo otroci, mladostniki, nosečnice, doječe matere in žene po menopavzi.

Z leti bi se morali bolj zavedati, kaj jemo.!?

S starostjo se sposobnost našega prebavnega sistema za absorbcijo pomembnih vitaminov in mineralov iz vsakodnevne hrane zmanjša!
Tako pogosto srečamo podhranjenost pri starejših osebah, ki so prepričane, da se pravilno prehranjujejo.

Gibanje

Večje obremenitve našega skeleta omogočajo razvoj močnih kosti. Ravno tako, kot lahko mišice izgubijo svojo moč, če jih ne uporabljamo, potrebujejo tudi kosti določeno količino gibanja oz. obremenitve, da ostanejo močne in zdrave. Ljudje, ki se premalo gibajo imajo več možnosti za razvoj osteoporoze.

Dedna družinska pogojenost

Če sta vaša mama ali stara mama trpeli zaradi osteoporoze, imate tudi vi več možnosti za razvoj te bolezni.

Kako ugotoviti, ali kdo v družini trpi ali boluje za osteoporozo?

Osteoporozo je lahko sorodnici diagnosticiral zdravnik. Ker pa je lahko bolezen prisotna brez očitnih znakov in simptomov, imate lahko sorodnike z osteoporozo, ki se ne zavedajo tega. Značilni znaki za osteoporozo so zlomi, ki nastajajo po lažjem padcu ali poškodbi, zmanjšana telesna višina ali ukrivljen hrbtenica.

Če ste preboleli zlom zapestja, kolka ali hrbtenice, je lahko to znak, da so vaše kosti že krhke. Zato obstaja več možnosti, da pride do ponovnih zlomov na istem ali drugih delih telesa.

Nizka telesna teža

Ženske, ki imajo zelo drobno telesno zgradbo in so zelo suhe (manekenke!) (ITM < 19), imajo več možnosti, da se pri njih razvije osteoporoza. Ko se zaradi menopavze kosti začenjajo tanjšati, se pri osebah, ki že imajo drobne kosti, pojavijo zlomi prej kot pri osebah z normalno telesno težo.

Zdravstveni problemi

Nekatere težave, kot so povečano delovanje ščitnice, jetrna obolenja ali nekatere bolezni prebavil lahko povzročajo osteoporozo. Tudi nekatera zdravila, ki se uporabljajo pri dolgotrajni terapiji nekaterih bolezni kot npr. astma ali revmatoidni artritis, lahko zmanjšajo kostno maso. Če uporabljate taka zdravila, se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom, ki vam bosta svetovala, kaj lahko storite v takih primerih.

Kaj lahko storimo, da preprečimo razvoj osteoporoze?

Našteli bomo nekaj osnovnih pravil, ki vam bodo pomagala ohraniti zdrave kosti in splošno zdravje:

Spremenimo življenjske navade

Veliko informacij je na razpolago o tem, kako spremeniti življenjske navade in vse so pomembne tudi za ohranjanje zdravih kosti.

Prenehajmo kaditi

Pri strastnih kadilcih se pojavijo težave zaradi osteoporoze že zelo zgodaj. Če že niste prenehali kaditi za zdravje vaših pljuč, srca in ožilja, je osteoporoza še en dober vzrok, da to storite.

Zmanjšajmo uživanje alkohola

Majhne količine etanola dnevno vam ne bodo škodile, a če pijete redno lahko povečate svoje možnosti za razvoj osteoporoze.

Poskrbimo za urejeno prehrano s primerno količino kalcija

Poskrbimo, da imajo naši otroci in mladostniki v dobi rasti dovolj kalcija v prehrani, da bo lahko telo zgradilo močne kosti. Ko naše telo preneha rasti, ravno tako potrebujemo zadostne količine kalcija v prehrani, da ohranimo zdrave kosti. Kalcij omogoča, da naše kosti postanejo in ostanejo čvrste. Veliko kalcija boste zaužili s prehrano, ki vsebuje veliko mleka, jogurta, sira in drugih mlečnih izdelkov ter zelene listnate zelenjave. Večje količine kalcija vsebujejo tudi ribe in suho sadje ter oreški. Uživate lahko tudi hrano obogateno s kalcijem (pomarančni sok, mleko, muesli…)

Mleko 770 mg / 500 ml
Sir 760 ml / 100 g
Jogurt 150 mg / 100 g
Kruh 7,5 – 45 mg / na rezino
Sardine 440 mg / 100 g
Brokoli 100 mg / 100 g
Jajce 27 mg / enoto
  Dnevna potreba kalcija je v različnih življenjskih obdobjih različna, zato se posvetujte s farmacevtom o količini kalcija, ki ga morda potrebujete kot dodatek prehrani.

 

Ne preskakujte obrokov in ne začenjajte norih diet!

To lahko povzroči pomanjkanje kalcija in drugih snovi, ki jih vaše telo potrebuje, da ostane zdravo.

Poskrbimo za vsakodnevno gibanje

Gibanje je zelo pomembno za dobro zdravje in močne kosti.

Redne gibalne vaje in ukvarjanje s športom preprečijo izgubo kostne mase in na splošno koristijo vašemu zdravju.Vaje naj bodo primerne vaši starosti. Pomembno je, da vaje izvajate redno.Najboljše gibalne vaje so tiste, ki jih boste izvajali proti obremenitvi. To so lahko hoja, rahel tek, ples, hoja po stopnicah ali dvigovanje uteži.

Če ste še mladi, je vsako ljubiteljsko ukvarjanje s katerimkoli športom dobrodošlo.

Če se že več let niste ukvarjali s športom, ni potrebno sedaj pretiravati in izvajati grobih vaj. Vzemite si čas za vsakodnevni sprehod! Vsakodnevni sprehod s psom je boljši kot enkrat tedenska naporna ura tenisa.

Tudi tisti, ki že imate osteoporozo, lahko izvajate nekaj preprostih razgibalnih vaj.

Zdravnik ali farmacevt vam lahko svetujeta, katera oblika gibanja je najbolj primerna za vas.

Možnost hormonske nadomestne terapije

Pogovorite se z vašim zdravnikom ali farmacevtom v lekarni o hormonski nadomestni terapiji. To lahko storite tudi preden nastopi menopavza. – to je čas, ko vaše telo preneha izdelovati nekatere hormone. Hormonska nadomestna terapija ponovno dovaja te hormone telesu, kar prepreči povečano izgubo kostne mase v tem obdobju.

S farmacevtom v lekarni se lahko pogovorite in skupaj ugotovite ali ste morda bolj nagnjeni k osteoporozi kot drugi ljudje, saj na razvoj osteoporoze vpliva več različnih faktorjev, tudi nekatera zdravila. Farmacevt vam lahko svetuje, kje lahko izmerite mineralno gostoto kosti in kaj lahko sami ukrenete, da ostanejo vaše kosti zdrave.

Za dodatna vprašanja in nasvet povprašajte vašega farmacevta.

Linda Čičigoj, mag.farm.

top
X